Zijn trends wel zo trendgevoelig?
Zoals ieder jaar buitelen de trendwatchers over elkaar heen om de hypes en trends voor 2019 te voorspellen. Al jaren is food daarvoor een geliefd onderwerp waar volop over geschreven wordt.
Inmiddels dreig je als producent de draad een beetje kwijt te raken. Je denkt vooruit, je maakt lange termijn plannen, maar je wilt ook flexibel mee kunnen bewegen op de deiningen in de markt.
Wat moeten we daarmee?
Wanneer we de trendlijstjes van afgelopen jaren eens naast elkaar leggen, komen we erachter dat er helemaal niet zo gek veel grote schommelingen zijn waar te nemen. Zo werd er eind 2014 gepubliceerd: “The move from ‘clean’ to ‘clear’ labelling is a key for 2015, reflecting a move to clearer and simpler claims and packaging for maximum transparency” (Lu Ann Williams – Innova). Ook de jaren daarna kwam dit onderwerp terug in lijstjes met trends. Vaak in combinatie met duurzamer, natuurlijker en biologisch.
Natuurlijker is de nieuwe basis
Duidelijkere labels, minder ingrediënten en zo natuurlijk mogelijk lijkt de fase van trend nu echt wel voorbij. Dat bijvoorbeeld clean label niet meer in trendlijstjes voor komt, geeft niet aan dat dit minder relevant is. Het is gewoon niet nieuw en spannend meer. Een duidelijk voorbeeld van waar een hype onder de ‘foodies’ veranderd in een standaard voor de gemiddelde consument.
De vraag blijft
In onze gesprekken met klanten komt de vraag naar eenvoudige en ‘cleane’ oplossingen steeds weer naar voren. Producten van puur graan in combinatie met de toepassingskennis van de Koopmans technologen zijn een uitstekende basis voor clean label foodcoating en binding oplossingen. Koopmans AirCrumbs™ en Koopmans Bind-it™ zijn mooie voorbeelden van recent ontwikkelde clean label oplossingen waar we al verschillende klanten mee hebben kunnen helpen in verbeteringen van hun product.
Wilt u uw product- of productie uitdaging met ons delen en gezamenlijk zoeken naar een clean(er) label oplossing? Neem dan contact op via innovation@koopmansfoodcoatings.com.