Crunchiness is key
Gezond genieten wordt steeds belangrijker en ovenbereiding van snacks en maaltijdcomponenten groeit onder consumenten. Een uitdaging voor producenten van snacks: consumenten willen de knapperige smaak van een gefrituurd product maar zonder de nadelen van frituren.
Ondanks de goede smaak vallen ovenproducten soms tegen: geen krokante bite en een bleke kleur. Jammer, want juist die knapperige goudbruine buitenkant is een belangrijk onderdeel van de productbeleving.
Van uiterlijk naar mondgevoel
Smaakbeleving begint bij een aantrekkelijke buitenkant. Als het uiterlijk onvoldoende aantrekkelijk is wordt het lastig om consumenten te overtuigen van de smakelijke inhoud. De paneerlaag heeft een sleutelrol in de smaakbeleving, want met crumbs beschikken we over genoeg mogelijkheden om de look & feel van het product te optimaliseren.
Zo is er een ruime keuze in granulaties, van grof tot zeer fijn. Een blend van fijne en grovere crumb zorgt voor een meer authentieke en ambachtelijke uitstraling.
Naast grootte zijn ook kleur en blends met bijvoorbeeld kruiden een mooie optie om een product een aantrekkelijk uiterlijk te geven . De juiste crumb is niet alleen een lust voor het oog maar verrijkt ook de smaak van het product.
Smaak en “feel” van gefrituurde en ovenbereide producten staat of valt met het mondgevoel. In de Benelux hanteert de industrie hier vaak een zogenaamde harde “bite”. Dit bepaalt o.a. de door consumenten ervaren “crisp”. Toepassing van deze methode bij ovenbereide producten is niet optimaal; hard paneermeel zorgt voor een droog en kwetsbaar product. Bij Koopmans ontwikkelden we een zachtere crumb, door vorm en samenstelling een prima oplossing. Een krokant laagje dat naast attractief door textuur en gebruikte kleur, ook mede zorgt voor de gewenste en karakteristieke “knak”. Metingen met een texture analyzer tonen de eigenschappen van een goede batter/crumb in combinatie met dit krokante mondgevoel.
De paneerlaag heeft een sleutelrol in de smaakbeleving van een product!