Column CEO Dirk Lodewijk: "Anders innoveren, zo moeilijk is het eigenlijk niet."
“Lef, commitment en goed kijken naar je doelgroep: zo moeilijk is anders innoveren eigenlijk niet.” Het is een kwestie van goed naar je doelgroep kijken en werken op basis van consumententrends. Dat is heel wat anders dan werken met grote volumes en kostenleiderschap als strategie, wat veel van onze concurrenten doen. Wij doen het al jaren anders, ook al zijn we een leverancier van ingrediënten.
In de afgelopen 175 jaar hebben we ons telkens weer aangepast aan de omgeving waarin we opereren. En we durfden te vernieuwen. Kun je het je voorstellen? We begonnen als molen, hebben ons gericht op diervoeding en later op consumentenproducten. Maar toch besloten we een paar jaar geleden om onze innovatiestrategie rigoureus te herzien. We wisten namelijk dat er nóg meer potentie in een graankorrel zit.
Voorheen werkten we op basis van technologische kennis. We ontwikkelden en lanceerden met regelmatig nieuwe producten, maar het was schieten met hagel. Met een beetje geluk was een productlancering succesvol, maar veel vaker was het een kostbaar, complex en tijdrovend proces dat zich niet altijd terugverdiende.
Ontwikkel producten die echt aantoonbare meerwaarde hebben voor je klanten
Nu geven we innovatie vorm vanuit customer intimacy, doen we uitgebreid onderzoek naar consumententrends en zijn we dus veel meer marktgedreven. Zo ontwikkelen we producten en halffabricaten die voor onze klanten echt aantoonbare meerwaarde hebben.
In 2016 openden we de deuren van het KIEM Innovatiecentrum. Een flinke investering en gedurfde zet, want er waren al vergelijkbare applicatiecentra in het land. Toch vonden wij het nodig om een fysieke ruimte te creëren om samen met onze klanten te innoveren en co-creëren. Klanten kwamen als vanzelf naar ons toe met hun idee, een nieuw concept of een probleem waar ze tegenaan liepen en zeiden: “Help me maar.” Door de combinatie van kennis, technologie en co-creatie met klanten ontwikkelen we bijvoorbeeld prototypes, verbeteren we recepturen of realiseren we een verliesreductie in een fabriek. Daarbij is ‘puur vanuit de oorsprong’ de rode draad bij alles wat we doen.
Deze manier van werken, dus anders innoveren, vraagt om serieus commitment. Je hebt er de juiste mensen voor nodig. Het is van essentieel belang dat iedereen in de organisatie snapt dat we het samen moeten doen. Dat betekent dat marketing, sales, innovatie en operatie niet als losse eilandjes kunnen functioneren, maar leren samen op te trekken en door dezelfde lens naar de markt te kijken. Dat lukt steeds beter.
Daarnaast moet er flink budget vrijgemaakt worden. De kosten gaan immers voor de baten. Dat is in een markt als de onze niet gebruikelijk. Je hebt er dus ook een flinke dosis lef voor nodig. En een vast geloof in de route die we gekozen hebben. Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste route is voor ons bedrijf. Sterker nog: om ervoor te zorgen dat Royal Koopmans over 100 jaar nog bestaat is innoveren de enige manier om onderscheidend en relevant te blijven.