Spring naar inhoud

Steenbergen, de Echte Bakker: Dankzij een 'eigen swing' en kwaliteit als belangrijkste drijfveer steengoed in najaarsspecialiteiten

Bij Bakkerij Steenbergen in Meppel is de kwaliteit van de producten de belangrijkste drijfveer. Al vanaf het begin streeft eigenaar en bakker Willem Steenbergen er naar om steeds beter te worden. De eerste 14 jaar deed hij dat op Terschelling. Inmiddels is de bakkerij alweer 11 jaar in Meppel te vinden. Daar heeft de bakkerij een vaste klantenkring die elk jaar groeit.

Producten met een eigen swing

Bakkerij Steenbergen in Meppel onderscheidt zich doordat Willem aan zijn producten een eigen swing geeft. Daardoor verkopen ze een assortiment dat niet op elke hoek van de straat te koop is en waarvoor klanten speciaal naar de bakkerij komen. De inspiratie voor deze recepten komen van Willem zelf, waarbij Wietse Schiere van Koopmans soms helpt met handige tips en bijzondere smaakrichtingen, die Willem vervolgens zelf finetunet met zijn eigen handtekening.

Producten waar Bakkerij Steenbergen bekend om staat zijn de ambachtelijke broden. ‘Wij hebben veel verschillende soorten brood, gevulde broden en luxe broden. Denk hierbij aan koolhydraat arm brood, vier soorten speltbrood, lactosevrij brood en natuurlijk desembrood. Hier kan ik eigenlijk geen nee verkopen, alles is er wel. Ik vind het belangrijk dat iedere klant altijd geholpen kan worden. Zo trekken we een breed publiek klanten aan, waaronder ook veel nieuwe klanten.’

Willem vervolgt: ‘Producten als krentenbrood, krenteweg, rozijnenbrood en roggebrood, zeg maar gevulde broden, zijn producten die goed in onze bakkerij passen. Deze producten liggen de hele week in onze winkel, niet alleen richting het weekend. Door ze in plakken te snijden en per 4 plakken te verpakken, zijn ze lekker makkelijk voor de klanten om mee te nemen. Dit zijn geen producten waar je een heel brood van koopt, dus stemmen we klein verpakkingen af op de hoeveelheid die onze klanten vaak eten ’

Willem’s specialiteiten voor het najaarsassortiment

Waarom Willem zoveel bijzondere specialiteiten in zijn bakkerij verkoopt, dat komt volgens hem door de goede kwaliteit, keuze in verschillende smaken en het enthousiasme van de verkoopdames in de winkel. ‘We hebben altijd wel iets op de balie staan wat klanten kunnen proeven. Onze medewerkers spelen daarbij een belangrijke rol en inspireren klanten echt om iets nieuws te proberen. Daarnaast proeven zij de nieuwe smaken of producten die ik maak als eerste.’

Voornamelijk in het najaar en met de feestdagen pakt Willem uit. Dat begint in september met het najaarsassortiment, waarbij speculaas natuurlijk erg populair is. Willem maakt daarnaast ook altijd 4 à 5 verschillende speculaastaartjes. Zo is er voor ieder wat wils.

Als de feestdagen in zicht komen, komt ook het kerstassortiment in de winkel. Kerststollen, kerstkransen en chocoladewerk maken ze bij Bakkerij Steenbergen zelf en zijn echte hardlopers. Tijdens Oud & Nieuw mogen ook de oliebollen natuurlijk niet ontbreken. ‘Tijdens de feestdagen zien we wel wat andere klanten in de winkel. Zeker tijdens Oud & Nieuw. Sommige klanten blijven daarna komen. Dat doen producten van goede kwaliteit voor je winkel. Dat is echt de beste reclame.’

Nóg meer bakkerij-inspiratie: de basis moet goed zijn

Als bonus hebben we nog een mooie tip van Willem voor het perfecte assortiment: ‘We hebben een mooi compleet team. Ik wil gewoon in de top 5 van de Echte Bakkers zitten.  Daarvoor moet de kwaliteit van de producten goed zijn. Dat is voor ons heel belangrijk. Vraag Wietse van Royal Koopmans om naar je producten te kijken en vraag wat hij ervan vindt. Je kunt het zelf wel heel goed vinden, maar de klant kan daar heel anders over denken. Daarnaast moet de basis moet gewoon goed zijn. Daar kun je op verder bouwen en mooie producten van maken.’