Biologisch in foodservice groeit
In het foodservicekanaal is sinds 2014 een sterkte groei in biologische producten te zien. Foodservice bedrijven spelen steeds nadrukkelijker in op de trend voor gezond en duurzaam. Dit komt enerzijds voort uit de groeiende vraag van consumenten naar een duurzaam en gezond alternatief, anderzijds kunnen leveranciers dit aanbod steeds beter invullen.
Denemarken als voorbeeld
De totale omzet van biologische producten in Nederland steeg in 2017 met ruim 5% naar 1,51 miljard euro, m.n. gerealiseerd in de supermarkt (+6%) en het foodservicekanaal (+11%). (bron: IRI/ Bionext , 2018)
Nederland staat echter nog maar aan het begin als men bijvoorbeeld naar Denemarken kijkt. Denemarken kent al vanaf 2000 een sterke ontwikkeling van de biologische sector. In 2017 heeft die gestage groei een boost gekregen, waarmee het marktaandeel van biologische voeding in Denemarken nu al ligt op 13,1%. Het geheim van het Deense succes zit vooral in een geïntegreerde ketenaanpak van boer tot consument en de actieve ketenpartners. Naar verwachting zal dit aandeel biologisch doorstijgen naar meer dan 25% in 2025.
Duurzaam als nieuwe standaard
Steeds meer foodproducenten weten convenience en “indulgence” met gezond en duurzaam te combineren. Dit geldt niet alleen voor de typische versproducten als groenten, fruit, zuivel en vlees maar ook voor processed food als snacks.
Wij zien deze trend ook duidelijk bij onze klanten. De afzet van biologische batters en crumbs is de laatste tijd significant gestegen. Naast een aantal soorten battermixen, leveren wij ook diverse kleuren en granulaties biologisch paneermeel, wat uiteraard SKAL gecertificeerd is.