Een revolutie in smaak: zo serveer je een unieke eetbeleving
Chef kok en culinair ontwikkelaar Jeroen is een échte smaakspecialist. Jarenlang werkte hij in de absolute top horeca. In Michelin ster restaurants ontdekte hij hoe je dankzij de juiste combinatie van pure ingrediënten een unieke eetbeleving serveert. Zijn ervaring en kennis van prachtige smaakcombinaties zijn de zintuigen prikkelende basis van Koopmans Senses.
Ik ontwikkel door te kijken naar wat er om ons heen gebeurt. Puur & herkenbaar, vanuit mijn kennis van smaken en zonder beperkingen. Dit resulteert in opvallende creaties die lekker zijn met een goede insteek.
Van inspiratie naar ontwikkeling is geen standaard route
“Het begint creatief: ik ga op zoek naar iets unieks waarmee de consument wordt verrast. Bij Koopmans Senses was dat eerst kijken naar andere structuren dan wat je al veel in de markt tegenkomt. Vervolgens ingrediënten verzamelen die leuk zijn en in combinatie met elkaar heel goed zijn.” Aldus Jeroen.
Sluiten de nieuwe smaakrichtingen en smaaktrends goed op elkaar aan, dan is de connectie met producenten heel belangrijk. In de ontwikkelfase kijken de technologen van Royal Koopmans hoe je een base, batter en coating zo kunt verbeteren, dat het smaaktechnisch, visueel en qua voedingsstoffen een positief effect heeft op de bereiding. Dit is iets waar Jeroen al in de creatieve fase rekening mee houdt. “Frituur bereiding en vries-dooi, het heeft allemaal invloed op een receptuur. Daar houd ik rekening mee in mijn keuzes voor ingrediënten.”
Hoe weet je welke smaken geschikt zijn voor een geslaagde marktintroductie?
In de samenwerking met Jeroen begon het met de vraag: ga je voor de massa? Of wil je iets meegeven aan de generatie moderne consumenten: mooie, lekkere producten met een goede insteek? Royal Koopmans koos voor het laatste. Want als het om eten gaat, willen consumenten geprikkeld worden, genieten, dingen uitproberen, grenzen verleggen en geïnspireerd worden. Daarom zijn de 4 Koopmans Senses smaaksensaties gebaseerd op de smaakbehoefte van de consument én de successen vanuit de top-culinaire wereld. Jeroen vertelt: “Smaken die nieuw zijn in de top horeca en daar aanslaan, zie je enige tijd later terug in de retail. Hoe dat komt? Dat is de bekendheid en invloed van de top chefs in combinatie met de publiciteit van culinaire magazines.”
Creeer een eigen revolutie in smaak met Koopmans Senses
Heb je je ooit afgevraagd hoe je de eetlust voor eten kunt vergroten? Als het op eten aankomt, willen consumenten genieten, nieuwe dingen proberen, hun grenzen verleggen en geïnspireerd worden. Val op in de massa door meer zintuigen aan te spreken dan alleen smaak! Het combineren van smaak, textuur, aroma en kleur biedt de best mogelijke smaakervaring.
Voor gecoate vis, kip, vlees of vegetarische producten is dit geen eenvoudige opgave. De finesse zit hem in de juiste balans van kruiden en ingrediënten in elke laag, van kern tot kruim. Dat is waar onze technologen hun expertise delen vanuit ons totaalconcept: Koopmans Senses. Dit revolutionaire 3-lagen coating systeem richt zich altijd op smaak, textuur, aroma en kleur. Elke smaaksensatie bestaat uit een Base, Batter en Blend, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zo kun je elk van de zintuigen prikkelen met de meest intense smaken. Ontdek hier hoe dit werkt.