Spring naar inhoud

Inspelen op de eettrend 'Enjoyment'

Bij Royal Koopmans onderzoeken we het eetgedrag en de behoeften van consumenten. Met deze informatie ontwikkelen wij producten die aansluiten op de geclusterde behoeften van consumenten. Hierdoor begrijpen we de behoeften van consumenten en ontwikkelen we de daarbij passende producten. Deze consumentenbehoeftes zijn geclusterd in 5 segmenten, waarbij we nu ingaan op 'Enjoyment'.

De 5 innovatieplatformen

Er zijn 5 platformen van geclusterde consumentenbehoeftes

  • Energizing adventure
  • Beter for mer
  • Plant based
  • Enjoyment
  • Caring for others

Innovatieplatform: Enjoyment

Consumenten die behoren tot ‘Enjoyment’ willen samen genieten van warme, gezellige, nostalgische momenten met hun naasten. Daarnaast vinden ze het belangrijk om anderen te verwennen met goede, gezonde ingrediënten. Bij de productkeuze letten zij extra op:

  1. Smaakvol duurzaam brood
  2. Krokante producten
  3. Het gebruik van natuurlijke en gezonde ingrediënten

Unieke duurzame eigenschappen

Binnen het groeiplatform Enjoyment is duurzaamheid een belangrijke pijler. De vraag naar authentieke granen neemt toe, liefst van duurzame en regionale herkomst. Vanuit de oorsprong hebben de Vergheten Graenen natuurlijke duurzame voordelen. De granen hebben een goede weerstand tegen ziektes en groeien op minder rijke grond. Hierdoor werden de granen in het verleden nauwkeurig
geselecteerd voor een betere opbrengst. De granen hebben de duurzame eigenschappen over verloop van tijd behouden en dragen bij aan de beweging richting een duurzamere wereld. 

  • Minder bemesting: Vergheten Graenen zijn weersbestendiger en groeien op minder rijke grond
  • Dragen bij aan de biodiversiteit: Door verschillende graansoorten
    te telen wordt de biodiversiteit gestimuleerd
  • Beperkt gebruik van pesticiden: Vergheten Graenen hebben een
    goede weerstand tegen ziektes

Krokante producten

TREND 1 Speel in op de eetmomenten Het aantal eetmomenten van de moderne consument explodeert naar maar liefst zeven per dag. De gr ens tussen maaltijden en snackmomenten wordt kleiner. Tip! Speel naast ont bijt- en lunchmomenten ook in op tussendoor momenten zoals de borrel. Met Vergheten Graenen kunnen heerlijke belegde broodjes, borrelbroden en stokbroden gemaakt worden waar de consument in goed gezelschap samen van kan genieten.

TREND 2 Desem is hipper dan ooit De populariteit van desem groeit al jaren, desem is hipper dan ooit! De consument hecht waarde aan ambachtelijke producten. Het liefst met kleine imperfecties, dat wordt gevormd door ambachtelijk handwerk. Vergheten Graenen is uitermate geschikt voor een authentiek en smaakvol desembrood. In het desembrood komt de karakteristieke smaak van de oude granen en kleur van de rotkorn nog duidelijker tot uiting.

Het gebruik van natuurlijke en gezonde ingrediënten

TREND 3 Vertel het verhaal achter het brood De productkeuze van de consument is constant in beweging. Consumenten zijn bereid een meerprijs te betalen voor een uniek product. Het is het waard om het verhaal achter het Vergheten Graenen brood te vertellen. Vertel de historie van de bijzondere granen die gebruikt zijn, waar het meel vandaan komt en welke bakker het brood heeft gemaakt om tot de beste smaak en kwaliteit te komen.

Meer weten?

Vanuit ons BrandNext onderzoek zien we dat de positie van het concept Vergheten Graenen binnen het innovatieplatform Enjoyment valt.